
www.jcpa.org
Jewish Political Studies Review 17:3-4 (Fall 2005) 

Israel in the Australian Media 
Tzvi Fleischer 

 

The Australian media focuses disproportionately on Israel and 
particularly on the Arab-Israeli conflict. The bias in this coverage derives 
partly from trends imported from international sources, especially certain 
"narrative frames." However, there are domestic influences within the 
Australian media, especially among the public broadcasters and some of 
the newspapers, that exacerbate the problem. 

Beyond bias, certain themes emerging in the Australian media are 
examples of the "new anti-Semitism." These include the alleged financial 
and media power of the Jewish lobby; an extreme demonization of Israel 
and extravagant assertions about the supposed worldwide effects of its 
policy toward the Palestinians; conspiracy theories about American 
Jewish neoconservatives; and a tendency to claim that anti-Semitism is a 
response to Jewish behavior and attitudes. 

Influences on the Australian Media 

The Australian media gets much of its news about the Middle East, both 
print and electronic, from international services such as AP, Reuters, 
AFP, the BBC, and CNN. It therefore absorbs many of the biases and 
problems associated with these outlets around the world. 

In particular, these sources bring into Australia what the Project for 
Excellence in Journalism1 has called "narrative frames" - overall 
storylines about the Middle East that shape coverage. They influence 
what stories are seen as news, the perspective from which they are 
conveyed, language use, and the background the reporter presents. 
David Bernstein has identified three such frames that are key to 
understanding most media treatment of the Middle East, both in Australia 
and elsewhere:2 

Narrative Frame #1: The Cycle of Violence 
The "cycle of violence" frame holds that violence only begets violence, in 
a vicious circle of bloodshed. According to this paradigm, in the words of 
the Jerusalem Post's [Bret] Stephens, "ordinary distinctions between 
aggressors and victims, and between random terrorist acts and targeted 

http://www.jcpa.org/


military reprisal, are submerged in the catch-all word 'violence,' as if 
violence belongs to the same category as the weather...." 

Narrative Frame #2: Victim vs. Victimizer 
Another, more overtly biased narrative frame is "victim versus victimizer," 
which holds that the former victim - Israel or the Jewish people - has now 
become the victimizer. It should not surprise us that this is the default 
position of an industry that has described its mission as "to afflict the 
powerful and comfort the afflicted...." 

Narrative Frame #3: All Negotiations Are Good, All Conflict Is Bad 
Another narrative frame that journalists use is that negotiations are good 
and that conflict, or the threat of conflict, is bad. According to Tom 
Rosenstiel of the Project for Excellence in Journalism, the mainstream 
media tend to be biased in favor of peace negotiations and against the 
party perceived as scuttling peace talks. In a report two years ago about 
Pakistan-India tensions, NPR's Michael Sullivan commented approvingly 
of a "more reasonable attitude from both sides" toward entering into 
negotiations. His comment represented a subtle rebuke of the Indian 
foreign ministry spokesperson interviewed in the story, who demanded 
an end to cross-border terrorism as a precondition for negotiations.3 

In addition to these common problems of narrative frames, certain 
aspects are specific to parts of the Australian media. 

First, some of the outside sources imported into Australia, particularly 
from Britain, go so far as virtually to adopt the Palestinian narrative of the 
conflict. Traditionally, Australian journalists and media organizations 
have looked first and foremost to their British counterparts both for 
material and as models. British newspapers, however, unlike in postwar 
Australia or the United States, have long been marked by overt 
ideological agendas. In particular, the Australian press imports stories 
and commentaries from The Independent and The Guardian, both of 
which are more or less openly pro-Palestinian. As recently demonstrated 
by Trevor Asserson,4 the same holds true for the BBC, which is also 
utilized extensively in Australia. 

In addition, some segments of the media have, through interaction and 
self-selection, developed a largely common worldview that includes 
axiomatic, strongly pro-Palestinian views. This is particularly the case 
among Australia's public broadcasters, though in less extreme form than 
in the BBC. 

 



Israel and the Australian Media 

As in most of the world's media, Israel receives disproportionate 
coverage in Australia given the subject's limited relevance to most 
people's daily lives. Moreover, the attention focuses almost entirely on 
the conflict with the Arabs. Israeli political and social news is generally 
reported in terms of its effects on that struggle and the prospects for its 
resolution. Nor does the media aphorism "If it bleeds it leads" suffice to 
explain the coverage, since other conflicts involving much more loss of 
life receive much less coverage. 

This disproportionate focus typifies all parts of the electronic and print 
media, though the treatment of Israeli and Middle Eastern news differs in 
other ways as well. 

 

Print Media 

The Australian print media is dominated by two corporate players. All 
major cities except Perth have a daily newspaper associated with the 
News Ltd media company, whose principal shareholder and founder is 
Australian-born American businessman Rupert Murdoch. This group 
includes the nation's largest-circulation dailies, the Herald Sun and Daily 
Telegraph tabloids, published in Melbourne and Sydney, respectively. 
News Ltd also runs the important daily The Australian. 

News Ltd's major competition comes from the John Fairfax stable of 
newspapers, which includes the Sydney Morning Herald, 
Melbourne's The Age, and a national financial daily, the Australian 
Financial Review. 

Certain independent daily newspapers also play an important role in 
shaping the overall tone of media coverage, such as Perth's West 
Australian and the Canberra Times. Although the latter, for example, has 
a modest weekday circulation of less than forty thousand,5 its influence is 
disproportionate because it is based in the nation's capital. Its audience 
includes senior civil servants, politicians, the diplomatic community, and 
the federal parliamentary press gallery, which plays a major part in 
determining what stories are featured and how they are covered. 

None of Australia's major newspapers is explicitly political in the way 
many British papers are. All present themselves as independent, 
objective sources with a wide range of commentary and views. However, 
the editorial line of some of them, such as the Sydney Morning 



Herald and theCanberra Times, tilts to the left, and of others, such 
as The Australian or tabloids like the Herald Sun, to the right. 

Most consistently anti-Israeli is the Canberra Times, both in terms of its 
editorial line and the opinion and analysis it publishes. It also frequently 
reprints slanted news and commentary from Britain's Independent. 

The two major Fairfax newspapers, the Sydney Morning Herald and The 
Age, are Australia's leaders in reprinting material from The Guardian. 
This makes their treatment of Israel less fair. These papers also tap 
other British dailies with different outlooks, such as The 
Telegraph and The Times, as well as major American papers. 
Nevertheless, the strongest voice in their Middle East coverage, apart 
from their own reporters and analysts, is The Guardian. 

As is true everywhere, news coverage in the different papers varies over 
time as personnel change. The current Fairfax correspondent in the 
Middle East, Irish journalist Ed O'Loughlin, frequently puts Palestinian 
interpretations of events as the leads to his stories, with a paragraph 
much further down including a statement from an Israeli spokesperson. 
He also often uses language or interprets the news in ways critical of 
Israeli policies. For instance, in 2003, he declared that the road-map 
peace plan was "widely seen as anathema to Sharon, the former 
champion of annexing the territories and expelling their Arab occupants," 
despite the fact that Sharon's government had backed the road map and 
Sharon himself had never called for forced removals.6 A few weeks later, 
O'Loughlin speculated in a news story that a missile attack on a Hamas 
leader meant Sharon's "public change of heart was just an elaborate 
dummy that he sold to Bush."7 

An independent study of Age news coverage of Arab-Israeli issues over 
eight weeks in 2003 highlights other examples of unfair coverage by 
O'Loughlin, and other serious flaws in many stories.8 

By contrast, O'Loughlin's predecessor as Fairfax Middle East 
correspondent, Ross Dunn, was generally fair in presenting the views of 
both sides. 

 

Television 

There are five free-to-air television networks in Australia. The three 
commercial ones are Channels 7, 9, and 10. Each presents competent 
nightly news programs and some current affairs, but depends on 
overseas news services for international coverage. The partial exception 



is Channel 9, the highest-rating of the three, which does more of its own 
reporting both for news and current affairs shows. The latter include an 
Australian version of 60 Minutesand also Sunday, which is watched by 
the political classes, journalists, and other opinion leaders. 

Most of this programming is balanced and professional, if strongly 
influenced by the international news services. However, Richard 
Carleton, the main foreign affairs reporter on 60 Minutes, is highly critical 
of Israeli policy and his periodic stories on the Middle East clearly reflect 
this viewpoint. For instance, following the death of Yasser Arafat, 
Carleton commented, "[Arafat] was a terrorist of course but that didn't 
distinguish him. Some say Mandela was one too. Ariel Sharon is near a 
war criminal....[Arafat] gave hope to defeated and oppressed 
Palestinians."9 

However, the most influential television news source, though not the one 
with the largest audience, is the government-funded Australian 
Broadcasting Corporation (ABC). Its news programming has a fairly large 
audience10 and is watched closely by the political and intellectual classes, 
and it also produces two daily, significant current affairs shows. It also 
offers a variety of other material in this area, much more than the 
commercial networks. 

Allegations of bias about ABC's Middle East coverage have often been 
raised and debated. During the 1991 Gulf War, Labor Party Prime 
Minister Bob Hawke criticized ABC for nearly exclusive reliance on 
"expert" commentators who strongly opposed using force against 
Saddam Hussein.11Australian Jews have also complained of a culture of 
bias at ABC, documenting problems in the presentation of facts, use of 
language, and acts of commission and omission designed to reflect a 
politically-correct agenda.12 

A recent book by Peter Manning, ABC's former head of news and current 
affairs and now a university journalism lecturer, reflects the channel's 
dominant, self-perpetuating views. In its first part, Dog Whistle Politics 
and Journalism attempts to prove Australian media racism against Arabs 
by using a computer search for the proximity of the words Arab and 
Islamic with words related to war and violence. Given that there has 
been a real concatenation of terror and violence with the Middle East in 
world affairs, it is not surprising that he found the combination was quite 
common. As for the book's second part, it argues that the media did not 
sufficiently understand that Palestinian suicide bombings were a 
necessary and reasonable response to Israeli occupation.13 

As Manning told ABC Radio National: 



Yes we have suicide bombers, but that's one reality. Another reality is 
that since the 1967 war there's been, whether it's a Labour or a Likud 
government in Israel, there has been expansion of settlements into 
occupied Palestinian land. Now what do a people who are occupied do 
about that, and how do they have a space, how do they have a narrative 
in the Western media to represent their feelings about that, and their 
actions about that, and how is that reported, and does it in any sense 
balance the Israeli government narrative which is about terrorism and 
suicide bombers? 

So when for instance, since 2000, there was a Barak government policy 
which was taken up by the Sharon government, which was to 
assassinate Palestinian leaders one by one, and...do so quite 
indiscriminately, not "targeted assassinations" as the Israeli public 
relations machine would have you say, but quite messily, so that women 
and children and Palestinian children in schools are shot while they're 
sitting with their schoolbooks.14 

Another public television network, the Special Broadcasting Service 
(SBS), provides multicultural programming. It also offers news with an 
international focus, and considerable current affairs and documentary 
material, again with a worldwide emphasis. Although its ratings are 
generally low,15 its current events shows are watched by many politically 
active people. 

Of the television networks, SBS has the most Middle East - and most 
consistently biased - coverage. This partiality appears to come both from 
the sources SBS uses - it relies more on BBC material for its overseas 
reporting than any other Australian news service - and from an apparent 
ambience of sympathy for the Palestinians as part of the network's 
commitment to multiculturalism. 

A study by the Australia/Israel and Jewish Affairs Council of daily SBS 
coverage of the Arab-Israeli conflict in 2001 gives fifty-seven examples of 
bias in violation of SBS's own editorial guidelines. It also summarizes 
SBS documentary programming on the Middle East over a ten-year 
period, and finds a preponderance of material highly critical of Israel. 
Moreover, one of the few exceptions, the BBC's Israel: A Nation Is 
Born screened in 1996, was given an introductory warning that the 
program presented "a partisan view of this tumultuous era in history....It 
is unfortunate that the Arab view was not sought, to fill in the gaps." 
None of the shows critical of Israel, including some from official 
Palestinian and Lebanese sources, prompted a similar disclaimer.16 

 



Radio 

ABC is also the dominant force in radio news and current affairs in 
Australia, though generally outrated by commercial talk radio. Radio 
news primarily depends on wire services, and the political, intellectual, 
and business elites generally tune in either to the local or national ABC 
stations. In recent months the former communications minister, Senator 
Richard Alston of the ruling Liberal Party, submitted sixty-six complaints 
about reporting on the Iraq War in a single ABC radio news program.17 

 

Anti-Semitic Trends in the Australian Media 

Anti-Israeli bias is common in Australia media; much rarer are instances 
of outright anti-Semitism. Most of the problems in the coverage of Israel 
do not involve racism but, instead, journalistic ignorance or sloppiness 
under time pressure, as well as narrative frames that are often amplified 
by material from overseas news services. 

Certain media themes relating to Israel in Australia do, however, fall into 
the category of anti-Semitism. More specifically, they are examples of 
the "new anti-Semitism," in which hatred and conspiracy theories about 
Israel and its supporters serve the same attitudinal functions as did 
beliefs about Jews for traditional anti-Semites. Five trends in the 
Australian media unequivocally violate one or more elements of Natan 
Sharansky's "3-D" test for anti-Semitism:18 demonization, double 
standards, or delegitimation. 

 

1. Jewish power, especially financial power, closes off 
debate about the Middle East in Australia. 

This is the single most dangerously anti-Semitic theme now current in 
Australia. It was particularly prominent in late 2003, when there was a 
media debate over the decision by a committee associated with Sydney 
University to give the annual Sydney Peace Prize to Palestinian activist 
Hanan Ashrawi. All major bodies of the Jewish community protested that, 
given her hardline stances, Ashrawi was an inappropriate recipient, and 
some asked the premier of New South Wales to refrain from personally 
granting the award. 

Prof. Stuart Rees, head of the selection committee, wrote in the Sydney 



Morning Herald that Jewish criticism of the award "raises issues central 
to the health of Australian democracy. Should people give way because 
of the formidable financial power pitted against them?"19 He also told a 
columnist, Alan Ramsey, that he was standing up to "invisible but 
powerful people" who "intimidate and bully." Ramsey, a respected 
veteran commentator, himself complained about the "virulent campaign 
of distortion by Jewish critics" and said that to "buckle" to them would be 
"shameful."20 Earlier Ramsey had backed a Labor opposition 
backbencher's criticism of a pro-Israeli speech by Labor leader Simon 
Crean, saying: "So there you have it - money. Almost always, in politics, 
money is at the root of the greatest grovelling....The pro-Israeli lobby in 
this country is a powerful, influential and intimidating group. 
Backbenchers...get left way behind, along with the interests of the 
Palestinians."21 

Even more extreme was the editor of the Herald's online "Webdiary" 
discussion forum, Margo Kingston, who said that Jewish backers of 
Sharon "seem to have the power, money and clout to dominate public 
debate and wield enormous political and financial power behind the 
scenes."22 Later she asserted that "the fundamentalist Zionist lobby 
controls politics and the media in the US and Australia."23 When there 
were objections, Kingston replied that she was mystified, saying, "I am 
not anti-semitic, and I thought what I wrote was a statement of fact."24 

ABC programs at the time of the Ashrawi controversy made similar 
claims. Stephen Crittendon of ABC Radio's Religion Report interviewed 
a Jewish leader and repeatedly charged that the opposition to Ashrawi 
was really "about bullying and intimidation" and might "release anti-
Semitic views."25 In a story about supposed Jewish "pressure" to "censor" 
an exhibit at a Sydney museum, the ABC Television 
program Lateline asserted that because of the Ashrawi dispute "the 
power of Australia's Jewish lobby was at the centre of media attention." 
However, the story included no examples of actual pressure.26 

Other expressions of this theme, with its classical anti-Semitic resonance 
and implication that any disliked participation by Jewish organizations in 
public debate is illegitimate and dangerous, were common in 2003 and 
have occasionally reappeared in the Australian media. 

 

2. Israel is a demonically evil or Nazi state and the source of 
most of the world's problems. 

Claims that Israel was uniquely evil or a Nazi state were not uncommon 
among extreme critics over the past decade, but increased drastically in 



the media after 11 September 2001. Some opponents of military action 
in Afghanistan and Iraq often put Israel at the center of Middle Eastern 
and world problems. This view fosters distorted portrayals of Israeli 
policies. 

John Pilger, a highly regarded Australian expatriate journalist and 
filmmaker, wrote in reaction to the 11 September attack: 

The current threat of attacks in countries whose governments have close 
alliances with Washington is the latest stage in a long struggle against 
the empires of the west, their rapacious crusades and domination... the 
weak have learned how to attack the strong, and the western crusaders' 
most recent colonial terrorism (as many as 55,000 Iraqis killed) exposes 
"us" to retaliation. 

The source of much of this danger is Israel. A creation, then guardian of 
the west's empire in the Middle East, the Zionist state remains the cause 
of more regional grievance and sheer terror than all the Muslim states 
combined.27 

The largest promulgator of such notions has been the Canberra Times, 
especially its editorial page. Over the past decade or so, at least two of 
the paper's columnists have compared Israel to Nazi Germany.28 After 11 
September, an editorial said the event might "give propaganda power" to 
Israeli attempts "to characterise Palestinian resistance as 'terrorism.'"29 A 
few days later, foreign affairs correspondent Lincoln Wright averred that 
since 11 September "was directed by Islamic terrorists aggrieved by US 
support for Israel," the best response would be if "the US pressured 
Israel to provide some justice to the Palestinians."30 A few weeks later, an 
editorial stated: "The latest cycle arises from World War I, which 
spawned the vengeful Versailles, Nazism, the Holocaust, the creation of 
Israel and the displacement of the Palestinians. Horrible and inexcusable 
as it is, the September 11 attacks did not come without cause."31 

Subsequent editorials have similarly demonized Israeli behavior. In 
October 2003, when Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamed told 
the Organization of the Islamic Conference that Jews control the world, 
the paper argued that if Mahathir had "said 'Israeli' rather than 
'Jewish'...some of his points were arguable" and "until Israel shows 
rather more good faith in addressing the causes of its problems, it can 
hardly be surprised about being misrepresented."32 

There are many other examples, such as SBS documentaries, of 
attributing demonic motives and inordinate influence to Israel. 

 



3. U.S. policy is the result of Jewish neoconservatives. 

Another anti-Semitic trend that has appeared in the Australian media 
involves conspiracy theories about American neoconservatives that 
portray them as either a wholly or uniquely Jewish phenomenon. It is of 
course not anti-Semitic to criticize either neoconservatives or their views 
- unless one means Jews, or claims they are serving Israel and not the 
United States. Unfortunately, charges of the latter type have been made 
in Australia. 

A forty-five-minute story on the neoconservative phenomenon on ABC 
Television's flagship investigative show 4 Corners, screened on 18 
March 2003,33 repeatedly identified neoconservatives as Jewish or 
Zionist and said they have "tentacles" throughout U.S. power structures. 
Other ABC programming has made similar allegations, such as 7:30 
Report on 1May 2003 in which the presenter asked a guest: "Will Bush 
accept a need to demonstrate not just to Palestinians, but also to the rest 
of the Middle East, that he's not just being run by the Israeli lobby?"34 

Similar exaggerated and racist claims about neoconservatives have 
appeared in the press, especially in material imported from British papers 
such asThe Guardian. 

 

4. Anti-Semitism results from Jewish activities and 
behavior, especially support for Israel. 

Phillip Adams, a prominent ABC Radio presenter and newspaper 
columnist, said Jewish criticism of Ashrawi's peace prize was "an attack 
on free speech in this country, and yes, free assembly." This was a 
ridiculous assertion, but not anti-Semitic. But after declaring his support 
and closeness to the Jewish community, Adams went on to say that 
Jewish lobbying on this issue and others "plays right into the hands of 
the true anti-Semite." As noted earlier, Stephen Crittendon of ABC made 
a similar assertion about Jewish advocacy and anti-Semitism, and there 
are other examples. It would be considered unacceptable to claim that, 
for instance, while violence and racism against African Americans is 
unfortunate, the views of most blacks and the policies supported by their 
leaders exacerbate the problem. 

 



 

5. Classical anti-Semitic themes explain Jewish and Israeli 
behavior. 

Some of the commentary on Israeli-Palestinian issues uses elements of 
classical anti-Semitism beyond the "Jews control the media" trope. 

For example, in the 23 December 2004 edition of the Australian Financial 
Review, the academic David Wetherell, whose past work has 
concentrated on the history of Christianity in Australia and the Pacific 
islands, published an article called "Israel and the God of War." In it he 
argued that Judaism and the Bible make Jews inherently prone to 
genocide and ethnic cleansing. Citing Deuteronomy, he claimed: "the 
narrative does require the genocide of the indigenous inhabitants." He 
also quotes the author Gem de Ste Croix's statement that: "I know of 
only one people which felt able to assert that it actually had a divine 
command to exterminate whole populations among those it conquered, 
namely, Israel." 

Wetherell adds a variety of pro-Palestinian arguments, including that 
Zionism was always essentially about ethnic cleansing. The article also 
draws on classical Christian anti-Semitic themes about how Jews are 
vengeful and unforgiving and believe their status as the "chosen people" 
entitles them to abuse non-Jews.35 

 

Conclusion 

The Australian media has a mixed record on Israel. Much of the 
coverage is developed from international wire services and shares their 
biases. In the electronic outlets, distortion also stems from entrenched 
cultures, especially at the public broadcasters ABC and SBS, as events 
are interpreted within frames such as "occupation," "cycle of violence," or 
"terrorism as the last resort of the desperate." 

In addition, themes have emerged that belong to the "new anti- 
Semitism." These include the Jewish lobby's supposed financial and 
media power; extreme demonization of Israel and allegations about the 
global effects of its policy toward the Palestinians; conspiracy theories 
about American Jewish neoconservatives; and a tendency to claim that 
anti-Semitism is a response to Jewish conduct and attitudes. These 
notions are not widespread, but neither are they marginal. They deserve 
serious scrutiny and an effort to combat them by both the Australian and 



international Jewish communities. 

 
*     *     * 

Notes 

1. The Project for Excellence in Journalism is "an initiative by journalists to clarify and 
raise the standards of American journalism," according to its self-description. Part of the 
Columbia University Graduate School of Journalism, its website is: 
http://www.journalism.org.  
 
2. David Bernstein, Israel in the Media: A Guide to Producing Effective Media 
Critiques (New York: American Jewish Committee, 2004). The discussion of narrative 
frames begins on p. 13. Available at: http://www.ajc.org/InTheMedia/ 
PubIsrael.asp?did>1260.  
 
3. Ibid., pp. 14, 15, 15-16.  
 
4. See the various reports at www.bbcwwatch.com.  
 
5. Figures for six months up to December 2004, as compiled by the Australian Audit 
Bureau of Circulation. See the website of John Fairfax Holding: http:// 
www.fxj.com.au/readershipcirc.htm.  
 
6. The Age, 31 May 2003.  
 
7. The Age, 14 June 2003.  
 
8. Media Study Group, "An Analysis of Compliance with Journalistic Standards in The 
Age Newspaper's News Stories on the Arab-Israel Conflict from June 15th 2003 to 
August 15th 2003," available online at: www.honestreporting. com/articles/ 
45884734/reports/-The-Age--Newspaper-Study-(pdf). asp. The study is a valuable 
source of examples of problematic coverage in The Age, and as a whole makes a 
strong case. However, it has some problems both in terms of the overly quantitative 
methodology used, and occasional unrealistic standards for media behavior rooted in a 
lack of detailed knowledge of the news business.  
 
9. Channel 9, 60 Minutes, 14 November 2004.  
 
10. Figures for the second week of March 2005 show that ABC receives 16.9 percent of 
total television viewing in Australia's major cities from 6 p.m. to midnight. The ABC 
Nightly News, while well behind news broadcasts on commercial Channels 9 and 7, has 
a substantial viewership and the Sunday night edition is one of the fifty most watched 
shows on television for the week. See Oztam ratings figures, available at: 
http://www.pbl.com.au/media/ pdf/2005/Australian%20Television%20Ratings%20-
%20Week%2011.pdf.  
 
11. For a brief description of this controversy, see Michael Kapel, 
"Notebook," Australia/Israel Review, 18 February 1998, http://www.aijac.org.au/review/ 
1998/232/notebk232.html.  
 
12. Daniel Mandel, "The ABC of Bias," The Review, June 2002, http://www.aijac. 
org.au/review/2002/276/abc - bias.html.  



 
13. Peter Manning, Dog Whistle Politics and Journalism: Reporting Arabic and Muslim 
People in Sydney Newspapers (Sydney: University of Technology, Centre for 
Independent Journalism, 2004). See also an analysis of the book by Ted Lapkin, "Who 
Shall Judge: One Manning's Terrorist...," The Review, April 2004, 
http://www.aijac.org.au/review/2004/294/manning.html.  
 
14. ABC Radio National, The Media Report, 4 March 2004. The transcript is available 
at: http://www.womenforpalestine.com/020403v2/media-interviews -
DangerousLabels.htm.  
 
15. In the second week of March 2005, 4.8 percent of television viewing in capital cities 
from 6 p.m. to midnight was of SBS. See Oztam ratings figures at: http:// 
www.pbl.com.au/media/pdf/2005/Australian%20Television%20 Ratings%20- 
%20Week%2011.pdf.  
 
16. The AIJAC report is available at: http://www.aijac.org.au/resources/reports/ sbs-
report.html#Documentaries.  
 
17. For a recent discussion ofAustralian controversies about ABC bias, including the 
Alston complaints, see Gerard Henderson, "Devil in the Detail, but Now It's Their 
job," Sydney Morning Herald, 8 March 2005, http://smh.com.au/ news/Gerard-
Henderson/Devil-in-the-detail-but-its-now-their-job/2005/03/ 07/1110160750162.html.  
 
18. Natan Sharansky, "Antisemitism in 3-D," Forward, 21 January 2005.  
 
19. Sydney Morning Herald, 22 October 2005.  
 
20. Ibid., 25 October 2005.  
 
21. Alan Ramsey, "Lost Even with a Map," Sydney Morning Herald, 30 August 2003.  
 
22. "Webdiary," Sydney Morning Herald, 14November 2003, http://www.smh.com. 
au/articles/2003/11/14/1068674374750.html.  
 
23. Ibid., 22 July 2004. The web address is: http://www.smh.com.au/articles/2004/ 
07/22/1090464787482.html, but the specific phrase has since been removed. It was, 
however, reproduced in a subsequent posting cited in the next endnote.  
 
24. Ibid., 26 July 2004, http://www.smh.com.au/articles/2004/07/26/1090693889 
416.html.  
 
25. ABC Radio National, Religion Report, 29 October 2005, http://www.abc.net. 
au/rn/talks/8.30/relrpt/stories/s977542.htm.  
 
26. ABC-TV, Lateline, 18 November 2003, http://www.abc.net.au/lateline/content/ 
2003/s991146.htm.  
 
27. John Pilger, "The Unmentionable Source of Terrorism" Antiwar.com, 20 March 
2004, http://antiwar.com/orig/pilger.php?articleid>2159. To the best of my knowledge, 
this particular article was not published in the mainstream Australian media.  
 
28. Gerard Noonan, "Third Reich Echoes on the West Bank" Canberra Times, 24 
March 1994; Robert Macklin, "Holocaust's New Religion Adds Fire to Old 
Conflict," Canberra Times, October 2000, cited in Jeremy Jones, "Leaping the 



Line," The Review, November 2000.  
 
29. Canberra Times, 15 September 2001.  
 
30. Ibid., 18 September 2001.  
 
31. Ibid., 9 October 2001.  
 
32. Ibid., 20 October 2003.  
 
33. ABC-TV, 4 Corners, 10 March 2003, http://abc.net.au/4corners/content/2003/ 
transcripts/s801456.htm.  
 
34. ABC-TV, 7:30 Report, 1May 2003, http://www.abc.net.au/7.30/content/2003/ 
s845107.htm. 
 
35. David Wetherell, "Israel and the God of War," Australian Financial Review, 23-28 
December 2004. 

*     *     * 

TZVI FLEISCHER has been editor of The Review, the monthly current 
affairs magazine of the Australia/Israel and Jewish Affairs Council 
(AIJAC), since 1999. He has served in various roles at AIJAC since 
1992, and also writes a monthly media column for the Australian Jewish 
News. He is currently completing a Ph.D. in international politics at 
Monash University. 

*     *     * 
 

The opinions expressed herein do not necessarily reflect those of the Board of Fellows of the 
Jerusalem Center for Public Affairs. 
 


	Israel in the Australian Media
	Tzvi Fleischer
	Influences on the Australian Media
	Israel and the Australian Media
	Print Media
	Television
	Radio
	Anti-Semitic Trends in the Australian Media
	1. Jewish power, especially financial power, closes off debate about the Middle East in Australia.
	2. Israel is a demonically evil or Nazi state and the source of most of the world's problems.
	3. U.S. policy is the result of Jewish neoconservatives.
	4. Anti-Semitism results from Jewish activities and behavior, especially support for Israel.
	5. Classical anti-Semitic themes explain Jewish and Israeli behavior.
	Conclusion
	Notes


